MADMIE | PHOTOGRAPHER, FILMMAKER
COLORING SINCE 2010
round minus
round plus

Travel - Alhambra & Generalife

Alhambra, Sepanyol - Keindahan seni bina umat Islam ketika itu, kini jatuh ke tangan orang lain hasil permusuhan sesama sendiri. Apakah keindahan itu lambang keagungan dan kemuliaan umat atau lambang pembaziran dan kezaliman? - Dr. Maza







Alhambra (Bahasa Arab: الحمراء = Al Ħamrā'; yang bermaksud "Istana Merah") adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam kerajaan Moor Granada, di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam. - Wikipedia



Patung batu singa yang mengeluarkan air setiap kali azan berkumandang pada suatu ketika dahulu. Rosak setelah "disentuh" pihak musuh yang berjaya menawan istana Alhambra.























Ukiran kalimah Allah yang masih kekal sehingga hari ini.















Kota Granada di kala subuh.






Pemandangan kota Granada dari menara Alcazaba





 Generalife




























Istana Nasrid & menara Alcazaba (Fortress) dari Generalife.




 Istana Charles V - Terletak berhampiran dengan Istana Nasrid (Alhambra). Binaan ini bukanlah tinggalan kerajaan Islam Granada. Sebaliknya ia ditambah selepas Alhambra berjaya ditawan oleh puak Kristian. Sebab itu kalau diperhatikan betul-betul, binaan ini tidak mempunyai langsung sebarang ciri-ciri senibina Islamik, di samping ia banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur Renaissance yang berkembang di Itali.
















"Apapun kenikmatan yang diberikan kepadamu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. Sedangkan apa kenikmatan yang ada di sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman,dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal." (Asy-Syura 42:36) 

Madmie Photography © 2012 · Spain 

6 comments:

  1. Hi, I'm ur silent reader before. Just want to say that all the pictures are amazing. I know ur blog after watching vid Tomato..

    ReplyDelete
  2. huiii takdak orang! tahniah. masa aku pi orang melimpah ruah.

    ReplyDelete
  3. [dzuchan]
    thank you :)
    it was really sweet of you to drop by :)

    [Dai]
    haha sbenaqnya time aku p dulu ramai ja orang, tp saja biaq depa jalan dulu, kami lepak2 kat belakang, so selesa skit nak jalan lpas tu...hehe

    ReplyDelete
  4. Tak ada duit eh nak jalan sana.Kat sini pun ada gak al-hambra. ~,~V
    Will upload later.Versi bumi thaurah! :)

    ReplyDelete
  5. really love all those pictures..sgt mengagumi bumi granada..hope i
    ll be there someday..amin :) anywy sgt awesome..:)

    ReplyDelete